SEO - Search engine optimization

Dette vidste du ikke: SEO’s historie

Du kender sikkert til SEO, hvis du arbejder med online markedsføring eller et ansat hos et online marketingbureau. Du kender sikkert konceptet og hvordan man arbejde med søgemaskineoptimering – men ved du hvor konceptet stammer fra? Og hvornår det hele startede? I dette indlæg vil jeg introducere dig til en historie, du sikkert ikke kendte til. Nemlig hvordan søgemaskineoptimering startede og hvordan det blev sådan et velkendt markedsføringsværktøj.

Starten på SEO

Allerede tilbage i midten af 1990′erne begyndte webmastere og udbydere af content at optimere hjemmesider til søgemaskiner. Hvilket var samme tidspunkt hvor de første søgemaskine begyndte at kategorisere og katalogisere internettet. Dengang skulle hjemmesideejere selv indsende adressen på deres hjemmeside til søgemaskinen. Herefter ville søgemaskinen sende en “edderkop” der ville “crawle” hjemmesiden, hvor efter denne vil returnere den information der blev fundet på siden, så dette kunne blive indekseret. Denne proces indebar at søgemaskinens “edderkop” downloadet en side og lagret den på søgemaskinens server, hvorefter et indekseringsprogram tager uddrag omkring:

  • Hvilke ord siden indeholder
  • Hvor disse ord er lokaliseret
  • Vægten af de specifikke ord
  • Hvilke links der er på siden

Webmastere blev hurtige opmærksomme på værdien af, at have deres hjemmeside højt rangeret og synlige i søgemaskinens resultater. Her begyndte man både at arbejde med White Hat og Black Hat SEO. Ifølge industrianalytiker Danny Sullivan kom udtrykket “search engine optimization” sandsynligt i brug i 1997, hvor at Bruce Clay skulle være en af de første mennesker til at popularisere begrebet.

Dengang havde søgemaskiner udelukkende fokus på hvor mange gange et søgeord blev nævnt. Dette gav webmasters den komplette kontrol over hvordan de rangeret på søgemaskinerne, hvilket betød at søgemaskinerne allerede fra start af led af ranking manipulation. For at give bedre resultater til brugerne af søgemaskiner, begyndte søgemaskinerne at tilpasse sig for at sikre at resultaterne på en søgning kun viste relevante resultater, istedet for irrevante sider der var proppet med søgeord. Årsagen til dette var at søgemaskinens succes og popularitet var bestemt af dens evne til at give relevante resultater på givne søgninger.

Dermed reagerede søgemaskinerne på ranking manipulation, ved at udvikle komplekse ranking algoritmer, som vi også kender den dag i dag. Dermed blev kontrollen over rangering taget ud af hænderne på webmasters, og fremadrettet blev det sværere at manipulere med søgemaskinerne.

I 1997 blev designerne af søgemaskinerne opmærksomme på, at webmasters gjorde en stor indsats for at rangere højt i søgemaskinerne. Man så stadig at de manipulerede sig op på listen, ved at have en overdreven brug af søgeord eller ved at bruge irrelevante søgeord.

I 2005 blev man gjorde opmærksom på, at søgemaskiner såsom Google, rent faktisk udelukkede sider der brugte teknikker der ikke stemte overens med deres retningslinjer. En virksomhed kaldet Traffic Power fik både udelukket sin egen side, samt nogle af deres kunders.

Dette er starten på søgemaskineoptimering, og grunden til at der opstod algoritmer, som Google nu både lancerer nye af og opdaterer flere gange om året. Værdien ved at rangere højt på søgeresultater er kun blevet højere, og dette har udviklet en hel branche af marketing bureauer der arbejder med dette på daglig basis.

Categories: Uncategorized